Origin: São Vicente, Elvas, Portalegre (Alto Alentejo)
Interpreter: Diabo a Sete
Album: “Parainfernália” (2007)
I bring you another simple song (a bit Christmassy, I know ;), in order to celebrate the feast of Joseph the Worker!
This song was collected in the village of São Vicente e Ventosa, in Elvas, and recorded by ethnomusicologist Michel Giacometti for his series, "Povo Que Canta" (People Who Sing), aired between 1971 and 1974. On this journey through Portugal, the author searches for the images and voices that produced one of the most important anthological collections ever of Portuguese regional music. This song, in particular, was collected as part of the religious songs, which accompany the rites and ceremonies of the Twelve Days Cycle (Christmas to Three Kings Day) in some villages in the Alentejo region. In Campo Maior and S. Vicente, on Christmas Eve, it was customary for groups of men and women to sing to the Divine Child in the homes of family members. What stands out in this song is the distinctive sound of the "ronca" or "sarronca", a traditional percussion instrument used to accompany the carols.
The lyrics are fairly simple, but quite moving. As in other traditional Portuguese songs of this genre, the images of the Holy Family characters are evoked: the Virgin Mary, St Joseph and the Baby Jesus, as they prepare to face the arrival of snow on a great mountain (a possible reference to the period between Jesus' birth and their flight into Egypt). The image of the arrival of snow on the mountain is supposed to symbolise the passage of time and the arrival of winter, evoking a sense of expectation and preparation for the unknown, especially the challenges that the Holy Family faced during and after the birth of Jesus. Also prominent is the character of St Joseph, who is mentioned as being the "godfather" of the Christ, emphasising not only his role as Jesus' earthly father, but also as protector and carer for the son of God.
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Origem: São Vicente, Elvas, Portalegre (Alto Alentejo)
Intérprete: Diabo a Sete
Álbum: “Parainfernália” (2007)
Desta vez, trouxe mais cantiga simples (natalícia, eu sei ;), mas para poder comemorar a festa de São José Operário!
Esta cantiga foi recolhida na aldeia de São Vicente e Ventosa, em Elvas, e registada pelo etnomusicólogo Michel Giacometti, para a série da sua autoria, exibida entre 1971 e 1974, o «Povo Que Canta». Nesta viagem por Portugal, o autor procura as imagens e vozes com que se produziu uma das mais importantes recolhas antológicas de sempre da música regional portuguesa. Esta cantiga, em particular, é recolhida no âmbito dos cantos alentejanos de feição religiosa, que acompanham os ritos e cerimónias do Ciclo dos Doze dias (Natal até aos Reis), em algumas povoações raianas na região do Alentejo. Em Campo Maior e S. Vicente na noite de véspera de Natal, era costume grupos de homens e mulheres cantarem ao Deus-Menino em casa de familiares. Por sua vez, o que ressalta desde logo nesta música, é o som caraterístico da ronca ou sarronca, um instrumento de percussão tradicional, ao qual se acompanha os cânticos.
A letra da cantiga é bastante simples, mas muito comovente. Tal como acontece noutras cantigas tradicionais portuguesas deste género, é evocada as imagens das personagens da Sagrada Família: a Virgem Maria, o São José e o Menino Jesus, enquanto eles se preparam para enfrentar a chegada da neve em uma grande montanha (possível referência ao período entre o nascimento de Jesus e a fuga para o Egito). A imagem da chegada da neve à montanha pretende simbolizar a passagem do tempo e a chegada do inverno, evocando uma sensação de expectativa e preparação para o desconhecido, sobretudo dos desafios que a Sagrada Família enfrentou durante e após o nascimento de Jesus. Destaca-se ainda a personagem de São José, que é mencionado como sendo o "padrinho" do Menino Jesus, salientando não só o seu papel como pai terreno de Jesus, mas também como protetor e cuidado para com o filho de Deus.
Song Source (Fonte Música): https://diaboasete.bandcamp.com/track/o-padrinho
Artwork (Arte): «The flight into Egypt», by an unknown portuguese author (19th century)
Interpreter: Diabo a Sete
Album: “Parainfernália” (2007)
I bring you another simple song (a bit Christmassy, I know ;), in order to celebrate the feast of Joseph the Worker!
This song was collected in the village of São Vicente e Ventosa, in Elvas, and recorded by ethnomusicologist Michel Giacometti for his series, "Povo Que Canta" (People Who Sing), aired between 1971 and 1974. On this journey through Portugal, the author searches for the images and voices that produced one of the most important anthological collections ever of Portuguese regional music. This song, in particular, was collected as part of the religious songs, which accompany the rites and ceremonies of the Twelve Days Cycle (Christmas to Three Kings Day) in some villages in the Alentejo region. In Campo Maior and S. Vicente, on Christmas Eve, it was customary for groups of men and women to sing to the Divine Child in the homes of family members. What stands out in this song is the distinctive sound of the "ronca" or "sarronca", a traditional percussion instrument used to accompany the carols.
The lyrics are fairly simple, but quite moving. As in other traditional Portuguese songs of this genre, the images of the Holy Family characters are evoked: the Virgin Mary, St Joseph and the Baby Jesus, as they prepare to face the arrival of snow on a great mountain (a possible reference to the period between Jesus' birth and their flight into Egypt). The image of the arrival of snow on the mountain is supposed to symbolise the passage of time and the arrival of winter, evoking a sense of expectation and preparation for the unknown, especially the challenges that the Holy Family faced during and after the birth of Jesus. Also prominent is the character of St Joseph, who is mentioned as being the "godfather" of the Christ, emphasising not only his role as Jesus' earthly father, but also as protector and carer for the son of God.
°.•*????☬༒꧂
Origem: São Vicente, Elvas, Portalegre (Alto Alentejo)
Intérprete: Diabo a Sete
Álbum: “Parainfernália” (2007)
Desta vez, trouxe mais cantiga simples (natalícia, eu sei ;), mas para poder comemorar a festa de São José Operário!
Esta cantiga foi recolhida na aldeia de São Vicente e Ventosa, em Elvas, e registada pelo etnomusicólogo Michel Giacometti, para a série da sua autoria, exibida entre 1971 e 1974, o «Povo Que Canta». Nesta viagem por Portugal, o autor procura as imagens e vozes com que se produziu uma das mais importantes recolhas antológicas de sempre da música regional portuguesa. Esta cantiga, em particular, é recolhida no âmbito dos cantos alentejanos de feição religiosa, que acompanham os ritos e cerimónias do Ciclo dos Doze dias (Natal até aos Reis), em algumas povoações raianas na região do Alentejo. Em Campo Maior e S. Vicente na noite de véspera de Natal, era costume grupos de homens e mulheres cantarem ao Deus-Menino em casa de familiares. Por sua vez, o que ressalta desde logo nesta música, é o som caraterístico da ronca ou sarronca, um instrumento de percussão tradicional, ao qual se acompanha os cânticos.
A letra da cantiga é bastante simples, mas muito comovente. Tal como acontece noutras cantigas tradicionais portuguesas deste género, é evocada as imagens das personagens da Sagrada Família: a Virgem Maria, o São José e o Menino Jesus, enquanto eles se preparam para enfrentar a chegada da neve em uma grande montanha (possível referência ao período entre o nascimento de Jesus e a fuga para o Egito). A imagem da chegada da neve à montanha pretende simbolizar a passagem do tempo e a chegada do inverno, evocando uma sensação de expectativa e preparação para o desconhecido, sobretudo dos desafios que a Sagrada Família enfrentou durante e após o nascimento de Jesus. Destaca-se ainda a personagem de São José, que é mencionado como sendo o "padrinho" do Menino Jesus, salientando não só o seu papel como pai terreno de Jesus, mas também como protetor e cuidado para com o filho de Deus.
Song Source (Fonte Música): https://diaboasete.bandcamp.com/track/o-padrinho
Artwork (Arte): «The flight into Egypt», by an unknown portuguese author (19th century)
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